About the Foundation

Newsletter (Knipselkrant)

NAAL

Extra

Deze publicatie kan besteld worden bij de auteur door het overmaken van 19,95 Euro (inclusief verzendkosten) op rekening 62 21 78 105 ten name van Ad van Schaik, onder vermelding van: “Boek Sri Lanka”. Contact met de auteur is mogelijk via het e-mailadres: boeksrilanka@ziggo.nl

De schoonheid van Sri Lanka

De Brug 6 april 2011

LEIDSCHE RIJN - Deze maand verschijnt het boek ‘Sri Lanka. Een dictionnaire amoureux’ van de hand van journalist Ad van Schaik, die het eiland sinds 1976 vele malen heeft bezocht. Op donderdag 31 maart organiseerde de Stichting Nederland -Sri Lanka in de Raadszaal van de Pietershof in Utrecht een bijeenkomst waarbij Ad het eerste exemplaar van zijn boek overhandigde aan Bernard Menken, Consul-Generaal van Sri Lanka.

Ad van Schaik toont het boek over Sri

Lanka dat hij heeft geschreven.

FOTO: Hester de Geus

De reislustige in Utrecht geboren Ad van Schaik (1942) maakte in 1976 voor zijn werk als journalist bij Tros Radio zijn eerste reis naar Sri Lanka. Vele reizen naar Sri Lanka volgden.

Vorig jaar vroeg Evert Jongens, oprichter van de Stichting Nederland- Sri Lanka aan Ad of hij een boek wilde schrijven over Sri Lanka. Hij was er immers inmiddels ontelbare keren geweest. Zij ontmoetten elkaar al tijdens zijn eerste reis in 1976 in Sri Lanka. Ad hoefde daar niet lang over na te denken, en verwijst hierbij naar een citaat van de schrijver van het eerste Nederlandse reisboek over Azië, Jan Huyghen van Linschoten (1563-1611): “Mijn hart denct anders niet nacht ende dach, dan om vreemde landen te besien. Soo weet men wat te vertellen als men oudt is.”

Uit liefde voor het mooie land dat hij zo vele malen bezocht schreef hij het fascinerende reisboek: Sri Lanka, een dictionnaire amoureux. Het boek vertelt over de bijzondere plaatsen die hij bezocht en de boeiende mensen die hij er ontmoette, waaronder bekende Sri Lankaanse archeologen en historici. Ook interviewde hij talrijke vooraanstaande Nederlandse (VOC) deskundigen en Nederlanders woonachtig op het eiland, zoals de Nederlandse boeddhistische monnik Olande Ananda die op de nationale Sri Lankaanse televisie jarenlang meditatie bijeenkomsten leidde.

Sri Lanka bezit het grootste VOC-erfgoed in Azië en uniek voor een voormalige kolonie: zelfs een museum over de Nederlandse tijd. Lang was Sri Lanka voor Ad een oogverblindend tropisch decor, rijk aan boeddhistische monumenten, hindoetempels, verscheidenheid aan culturen en wereldreligies en met maar liefst acht UNESCO Wereldmonumenten. “Geen land ter wereld dat zo idyllisch overkomt,” zegt hij. Jarenlang bepaalde het ernstige conflict van de Sri Lankaanse overheid met de Tamil Tijgers het beeld van Sri Lanka, waardoor toeristen het land gingen mijden. Nu het land weer volop in de belangstelling staat, met 20.000

Nederlandse toeristen vorig jaar, levert het boek een waardevolle bijdrage aan de kennis over dit fascinerende land. Het behandelt zowel de mooie als de schaduwkanten.